- Det har dragits pengar från mitt konto och det står Vardagspaketet på kontoutdraget, vad är det?
Vardagspaketet är samlingsnamnet för Nordeas banktjänster och innehåller de vanligaste tjänsterna som Personkonto, bankkort, kreditkort, appen, nätbanken och mobila betaltjänster. Avgiften för dessa tjänster dras automatiskt från kontot.
Det ordinarie paketpriset för vårt Vardagspaket är 39 kronor/månad. Som Premiumkund eller Förmånskund betalar du 29 kronor/månad.
Vardagspaketet är kostnadsfritt fram till att du fyller 22 år eller så länge du är student.
Läs mer om VardagspaketetÖppnas i nytt fönster
- Jag har ett konto med en bankbok, hur får jag bankboken avregistrerad?
Bankboken behöver lämnas in till ett Nordeakontor. Kan du inte besöka ett kontor kan du skicka bankboken till närmaste kontor. Skicka med en skriftlig begäran om att avregistrera bankboken från kontot. Adresser till våra kontor hittar du härÖppnas i nytt fönster.
- Jag har ett konto med en bankbok och jag kan inte hitta bankboken. Vad behöver jag göra för att kunna använda kontot?
Du behöver förlustanmäla bankboken. I samband med förlustanmälan kommer kontot att avslutas. En förlustanmälan och avslut av konto kan ta upp till 6 veckor från att vi fått anmälan tills kontot är avslutat.
Har du andra konton i Nordea eller om saldot på kontot är 0 kr, fyller du i och skickar in anmälan nedan.
Saknar du konton i Nordea och det finns en behållning på kontot ringer du kundservice för att få hjälp. Du kan även få hjälp att avsluta ditt konto genom att vända dig till din andra bank där du har konton idag.
Observera! Är det ett gemensamt konto måste båda kontohavarna signera förlustanmälan och få kopian på sina ID-handlingar bekräftade.
Så här fyller du i förlustanmälan för att flytta pengarna till ett annat av dina Nordeakonton:
- Fyll i samtliga uppgifter i dokumentet Anmälan förlust av bankbokÖppnas i nytt fönster.
- Skriv ut anmälan och skriv under den.
- Kopiera din ID-handling och be någon bekräfta (vidimera) att din ID-handling är äkta. Det gör personen genom att skriva sin underskrift någonstans på kopian av ID-handlingen.
- Skicka den underskrivna anmälan och den vidimerade kopian av din ID-handling till den förtryckta adressen på anmälan. Alternativt kan du lämna in kuvertet på ett Nordea-kontor.
Vill du sätta in pengarna på någon annan persons konto, ditt konto i annan bank eller om kontot rör ett dödsbo? Kontaktar vår Kundservice på telefon 0771-22 44 88 så hjälper vi dig vidare.
- Hur avslutar vi ett gemensamt konto som vi inte längre behöver?
För att avsluta ett gemensamt konto kan samtliga kontohavare ringa Kundservice på 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster, antingen tillsammans eller separat. Kontot avslutas när alla kontohavare godkänt avslutet.
- Hur avslutar jag ett konto som jag inte längre behöver?
I appen
För att avsluta konton och eventuella tjänster som är kopplade till kontot är du välkommen att logga in i appen. Efter inloggning klickar du på det kontot du önskar avsluta följt av Inställningar. Klicka på Avsluta konto och följ instruktionerna. När vi har tagit emot ditt uppdrag kommer kontot att avslutas inom 10 arbetsdagar.
I nätbanken
För att avsluta konton och eventuella tjänster som är kopplade till kontot är du välkommen att logga in i nätbanken. Efter inloggning klickar du på det kontot du önskar avsluta följt av Visa kontouppgifter. Klicka på Stäng det här kontot och följ instruktionerna. När vi har tagit emot ditt uppdrag kommer kontot att avslutas inom 10 arbetsdagar.
Om du saknar tillgång till appen eller nätbanken kan du som myndig kund ansöka om att avsluta vanliga kontotyper via nordea.se. Formuläret kan användas för att avsluta upp till fem konton i Nordea.
Observera! Tänk på att läsa igenom förutsättningarna innan du fyller i formuläret.
Gå till sidan Avsluta konto i Nordea
Övriga kontoavslut hänvisas till Kundservice på telefon 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster
Om du ska byta bank behöver du istället kontakta din nya bank för hjälp med kontoavsluten.
- Hur ser jag transaktioner på mina konton?
I appen
Logga in i appen. Välj Översikt och tryck på det konto du önskar information om.
I nätbanken
Logga in i nätbanken. Klicka på det konto du önskar information om.
Talsvar
Ring 0771-22 44 88, tryck 1 för Talsvar och välj 22# för senaste transaktioner.
- Hur långt tillbaka i tiden kan jag se mina transaktioner?
I appen
I appen kan du för närvarande se 18 månader tillbaka i tiden.
I nätbanken
I nätbanken kan du för närvarande se transaktioner tillbaka till 2020-01-01. Klicka på det aktuella kontot följt av "datum" och fyll i aktuell period. I rullisten väljer du "annan period".
Talsvar
Uppläsning av de senaste transaktionerna.
- Hur öppnar jag ett nytt konto?
Gå till Konton och betalningar under fliken Tjänster. Välj sedan den kontotyp du vill öppna och följ anvisningarna.
Gå till sidan Konton och betalningarÖppnas i nytt fönster.
- Kan jag namnge mina konton själv?
I appen
- Du når dina konton från sidan "Översikt".
- Tryck på önskat konto.
- Tryck på "Inställningar" under "Senaste händelserna" och därefter på "Kontonamn".
- Fyll i önskat namn och tryck på "Spara".
I nätbanken
- Du når dina konton från sidan "Översikt".
- Klicka på det kontot du vill namnge.
- Klicka på länken ”Visa kontouppgifter”.
- Klicka på "Ändra" efter rubriken ”Eget namn”.
Gå till sidan ÖversiktÖppnas i nytt fönster
- Jag behöver ett kontoutdrag, hur gör jag?
I nätbanken kan du se och skriva ut kontoutdrag från 2020-01-01 och framåt. Klicka på det aktuella kontot följt av "datum" och fyll i aktuell period. I rullisten väljer du "annan period". Klicka sedan på "skriv ut".
Önskar du hjälp att beställa ett kontoutdrag kan vår Kundservice hjälpa till med det mot en avgift. Du når Kundservice på 0771-22 44 88.
- Hur gör jag för att se mitt saldo?
I appen
Du kan se saldot genom att trycka på ”Översikt”.
I nätbanken
Du kan se saldot genom att välja ”Översikt”.
Talsvar
Ring 0771-22 44 88, tryck 1 för Talsvar och välj 21# för Saldo.
- Kan jag ha ett konto i Nordea om jag bor utomlands?
Finansiella tjänster och produkter är strikt reglerade över hela världen. I Sverige är våra produkter och tjänster utformade efter de regulatoriska krav och den skattelagstiftning som gäller för Sverige. Vi har också, som alla banker, stränga krav att känna våra kunder och förstå varför de behöver våra tjänster. Vår möjlighet att erbjuda produkter och tjänster till kunder utanför Sverige är därför begränsad.
Beroende på var du bor kan vi även vara tvungna att avsluta ditt konto.
Läs mer om vad som gäller för dig som har konton hos oss och bor eller flyttar utomlands.