Lär ditt barn om pengar tidigt

Hur ska man egentligen förklara för ett barn vad pengar är? Var börjar man, och vilken nivå ska man lägga sig på? Ju mer konkret du får pengar att framstå desto enklare blir det att förstå, enligt Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea.

Det finns många situationer i vardagen där du kan försöka få in lärandet om pengar. Både genom lek och i riktiga livet. En annan aspekt är att förklara var pengar kommer ifrån. Att de inte bara kommer utan ansträngning utan att man behöver arbeta för att tjäna pengar. 

– När barnen är gamla nog för att få veckopeng, hjälp dem förstå vad pengarna räcker till. Förklara att om pengarna sparas till nästa veckopeng blir summan större. Låt sedan barnen göra vad de vill, men var noga med att när pengarna är slut så är de slut. Det är lärorikt att få känna av de ekonomiska konsekvenserna av sina val, säger Anders. 

Vid vilken ålder ska man börja prata med barn om pengar?

– Redan när barnen är riktigt små kan man börja introducera pengar genom att till exempel leka affär hemma. Veckopeng kan man dock vänta med till de börjat skolan och börjat förstå matematik. Runt 7–10 år är en bra ålder att låta barn börja hantera pengar i praktiken, tycker Anders.

Expertens tips på aktiviteter för att lära barn om pengar i olika åldrar: 

46 år: Lek loss där hemma! Kanske godisbutik, loppis eller klädbutik? Växla mellan att vara kund och kassabiträde och börja introducera låtsaspengar på ett lekfullt sätt. 

710 år: Ge barnet i uppdrag att gå och köpa glass och själv lämna fram pengar eller blippa kortet. Nästa steg kan vara att plocka ihop flera saker och räkna ihop vad det kostar och om pengarna räcker.

1114 år: Drömmer barnet om något som går att köpa? Prata om hur lång tid det skulle ta att spara ihop till just den saken. Barnet kan sedan få göra tjänster hemma och tjäna extra pengar, utöver de sysslor som hen förväntas göra. Det kan vara att klippa gräs, rensa ogräs eller putsa fönster. 

1518 år: I den här åldern kan barnet få ta större ansvar för sina pengar men också för konsekvenserna om pengarna tar slut. Det är nyttigt att de börjar förstå vikten av att budgetera och planera sina inköp. 

Privatekonomen tipsar

anders-stenkrona-640x360
Anders Stenkrona är vår privatekonom och en av Sveriges mest erfarna experter inom beteendeekonomi. Här ger han tips och råd kring hur du kan prata om pengar med barn i olika åldrar.

”Men jag vill ha den” och ”Alla andra har det”

De flesta föräldrar har nog hört sitt barn säga ”men jag vill ha den”, eller ”alla andra har det”. Det kan vara skönt att i förväg ha funderat på hur du vill hantera sådana situationer, eller ännu hellre slippa dem.

– Förklara att alla familjer har olika förutsättningar och prioriterar olika saker hellre än att ”vi har inte råd”. Det kan nämligen skapa en känsla av oro och ångest hos barnet. Försök koppla det till saker som just er familj gör istället. Till exempel att ni inte köper massa dyra prylar utan sparar pengarna till att göra något kul på sommaren, säger Anders. 

Anders tror också att barn mår bra av att känna på begränsningar som finns i verkligheten. 

– Eftersom i stort sett ingen har råd med allt man kan tänka sig så handlar ekonomi om prioriteringar. Det är lärorikt att barnen får öva på det, fortsätter han.

När är det läge att ge barnet ett eget kort?

Det är väldigt olika från barn till barn när det är dags att få ett eget kort. Det är upp till dig som förälder att bedöma när du tycker att barnet är moget och när behovet finns. 

– Öva först på att betala med ett kort tillsammans, antingen ditt eget eller barnets egna, innan barnet själv får ta hand om sitt kort. 

Hjälp barnen hålla koll på vad de spenderar

– Det viktigaste är att barnet lär sig hålla koll på hur mycket pengar hen har kvar att spendera. Där behöver du som förälder hjälpa till i början, menar Anders.

När barnet blivit lite äldre och fått en egen mobiltelefon kan du visa hur man använder bankappen för att hålla koll på sitt saldo. Så småningom kan ni också koppla kortet till mobila betalningar för att kunna blippa med mobilen i kassan. 

Läs mer om banktjänster för barn och unga

Börja prata om bedrägerier

I samband med att barnet får sitt eget kort är det bra att börja prata om säkerhet och bedrägerier. Det kan vara en sådan enkel sak som att förklara att man inte ska ha en lapp med sin kod på samma ställe som kortet eller säga sin kod så att kompisarna hör. 

Läs mer om barn och bedrägerier

Lär barnet om kortsiktigt och långsiktigt sparande

Förutom att det är bra om du som förälder sparar till dina barn, är det också bra att lära dem att spara sina egna pengar. Att låta barn se hur summan växer genom sparande stärker deras självständighet. När barnet sedan får råd till saker hen annars inte hade haft råd med växer motivationen till att fortsätta göra det.

Kortsiktigt sparande

När barnet börjat få veckopeng kan du börja introducera det kortsiktiga sparandet. Uppmuntra barnet till att lägga ihop två eller fler veckopengar. Det gör att de får tid till att fundera på sina beslut och förhoppningsvis undviker onödiga impulsköp.

Långsiktigt sparande

Det kan vara svårt för barnet själv att uppskatta eller förstå vitsen med långsiktigt sparande. Men när barnet blir lite äldre kan du börja förklara och visa vad som händer när man sparar på längre sikt. Att med egna ögon få se vad ränta på ränta-effekten gör, kan motivera dem till att testa själva. 

Lyssna på Sparpepp-avsnittet om att prata pengar med barn

Missa inte avsnittet i vår podcast Sparpepp där Unga Aktiesparares VD, Henrik Johansson, gästar. Ett intressant och relevant samtal om hur vi bör prata om pengar och sparande med våra barn. 

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea