Innan du fyller i formuläret

Formuläret kan användas för att avsluta upp till fem konton i Nordea. Om du ska byta bank behöver du istället kontakta din nya bank för hjälp med kontoavsluten.

Det kan ta upp till tio arbetsdagar innan du hör något från oss gällande avslutet.

Via formuläret nedan kan du avsluta följande kontotyper; Personkonto, Sparkonto, Checkkonto (SEK) eller Aktielikvidkonto (SEK).

Förutsättningar:

  • du behöver vara myndig
  • du behöver ha ett Mobilt BankID
  • kontot du vill avsluta behöver vara i svenska kronor (SEK)
  • kontot får inte ha en bankbok
  • kontot som pengarna ska sättas in på behöver vara ett svenskt bankkonto.

Om du inte vet vilket kontonummer du har i Nordea, kan du istället skriva ditt personnummer i fältet för kontonummer.

När kontot är avslutat

När kontot avslutas kommer även de tjänster som finns anslutna till kontot att upphöra. Till exempel bankkort, Swish, Autogiro och automatiska överföringar. 

Om samtliga konton avslutas kommer också tjänsten "Nordea via Internet och Telefon" att avslutas.

Om du vill avsluta ett konto som inte uppfyller förutsättningarna ovan, ring Kundservice 
0771-22 44 88, öppet vardagar 8-20 och helger 9-17.

Avsluta konto direkt i appen eller nätbanken

I appen: logga in, gå in på kontot du vill avsluta och sedan Inställningar. Klicka på Avsluta konto och följ instruktionerna. 

I nätbanken: logga in, gå in på kontot du vill avsluta och sedan Visa kontouppgifter. Klicka på Stäng det här kontot och följ instruktionerna. 

När vi har tagit emot ditt uppdrag kommer kontot att avslutas inom 10 arbetsdagar. 

Det här händer efter att du skickat in formuläret

När vi har tagit emot ditt formulär kommer du att få en bekräftelse via SMS inom 10 arbetsdagar. I det SMS:et får du även mer information om nästa steg för just dig. 

*Obligatoriskt fält

Jag vill avsluta konto