Är du utsatt för bedrägeri? Så anmäler du det

Är du utsatt för bedrägeri, eller misstänker att du blivit det, anmäler du det genom att ringa oss på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster, dygnet runt. Vi kan behöva spärra ditt mobila BankID och kort.

Om du upptäcker något som inte följer det normala mönstret i appen eller nätbanken, avbryt då omedelbart besöket och ring 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Detsamma gäller om du upptäcker transaktioner på ditt konto som du själv inte har gjort.

Läs mer i guiden Anmäl misstänkt bedrägeri – steg för stegÖppnas i nytt fönster.

Gör alltid en polisanmälan

Om du har blivit utsatt för bedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan. Det kan du antingen göra genom att ringa 114 14, via polisen.seÖppnas i nytt fönster eller besöka en polisstation.

Spärra kort

Spärra BankID

Spärra personlig kod, e-kod och Nordea e-ID Kundservice

Rapportera bedrägeriförsök

Vill du rapportera falsk e-post eller falska sms som utger sig för att komma från Nordea? Vidarebefordra mejlet eller ta en skärmdump på sms:et och skicka till rapportera@nordea.comÖppnas i nytt fönster.

Klicka inte på länkar eller filer i det falska e-postmeddelandet eller sms:et. Skicka inte personlig information till oss via e-post.

Anmäl och rapportera misstänkta bedrägeriförsök

Att rapportera misstänkta bedrägeriförsök är en viktig åtgärd för att bekämpa nätfiske och skydda andra användare. Genom att agera snabbt och rapportera försöken, kan vi förhindra att fler människor drabbas. Här är några steg du kan ta för att anmäla bedrägeriförsök:

  • Om du tar emot ett misstänkt phishingmejl, bör du rapportera det till din e-postleverantör. De har ofta en funktion för att markera meddelanden som skräppost eller rapportera bluffmejl.
  • Om du blir utsatt för smishing, det vill säga phishing via sms, bör du meddela din telefonoperatör om det misstänkta meddelandet. De kan vidta åtgärder för att blockera bedragarna och skydda andra användare.
  • Om det rör sig om ett försök att lura dig genom att utge sig för att vara från en myndighet eller bank – så kallad spoofing – bör du också rapportera det till den berörda institutionen. De har ofta särskilda enheter som hanterar bedrägeriförsök.