Checklista för när du flyttar

För att din flytt ska bli så smidig som möjligt har vi gjort en checklista du kan följa, med de olika stegen i flyttprocessen. Kolla även in våra tips för om du ska flytta hemifrån för första gången.

Packning
Flytthjälp
Flyttstädning
Flyttanmälan
Adressändring
Hantera avtal
Uppackning och organisering

Packning – så packar du effektivt och säkert

  • Se till att du har allt material, som flyttkartonger, bubbelplast, wellpapp och tejp, innan du börjar packa. Hur mycket skyddande material du behöver beror på hur ömtåliga saker du har.
  • Gå igenom dina saker och bestäm vad du vill packa ner, och vad du kan skänka bort eller slänga.
  • Märk varje kartong med innehållet och vilket rum kartongen tillhör. Det kommer underlätta när du packar upp och organiserar efter flytten.
  • Skydda känsliga föremål som porslin, glas och speglar med bubbelplast eller wellpapp.
  • Packa tunga föremål, som böcker eller verktyg, i mindre kartonger så att de blir lättare att lyfta.
  • Packa en separat kartong eller väska med saker du behöver direkt när du kommer till den nya bostaden. Till exempel toalettpapper, sängkläder, handdukar och kläder för några dagar.

Flytthjälp – ta hjälp av vänner eller anlita flyttfirma

  • Funderar du på att anlita en flyttfirma, ta då reda på vad det kommer att kosta. Be om en offert från olika företag och jämför priser och tjänster. Be om en specifikation på vad som ingår i priset.
  • Tar du hjälp av vänner eller familj, se då till att planera i förväg. Bestäm hur många personer som behövs, vilka uppgifter som ska utföras och hur ungefär hur lång tid det kommer ta.
  • Oavsett om du anlitar professionell hjälp eller vänner och familj är det viktigt att vara tydlig med dina önskemål. Förklara vilka saker som är extra viktiga att hantera försiktigt och vilka möbler som måste demonteras eller monteras på nytt.
  • Det kan alltid dyka upp oväntade problem under flytten, så var beredd på att det kan ta längre tid än förväntat. Ha en backup-plan i fall något händer.
  • När flytten är klar, glöm inte att tacka alla som hjälpte till. Tar du hjälp av familj och vänner är det en klassiker att bjuda på flyttpizza och en svalkande dryck efteråt, vilket ofta uppskattas.

Flyttstädning – städa själv eller anlita en städfirma

  • En flyttstädning är en mer grundlig och noggrann städning än den du gör varje vecka. Det innebär till exempel att tak och väggar ska rengöras, det ska städas i ugnen, putsas fönster och göras rent i brunnar och avlopp.
  • Om du funderar över om du ska städa själv eller anlita en städfirma, ta då reda på vad en professionell flyttstädning kostar, och väg det mot vad din tid är värd.
  • En flyttstädning ska göras när bostaden är helt tom. Se därför till att planera flyttstädningen till dagarna mellan utflytt och tillträde.
  • Även om du anlitar en städfirma behöver du själv kontrollera så att städningen blivit rätt utförd. Det är nämligen du som ansvarar för att allt är städat ordentligt. De flesta städfirmor har en garanti som säger att de kommer tillbaka utan extra kostnad om du inte är nöjd med resultatet.

Flyttanmälan till Skatteverket

När du flyttar till en ny bostad behöver du göra en flyttanmälan hos SkatteverketÖppnas i nytt fönster. Flyttanmälan gör så att din folkbokföringsadress uppdateras hos myndigheter och andra organisationer.

Gör gärna flyttanmälan så snart som möjligt i samband med flytten. Du måste skicka in anmälan senast en vecka efter du har flyttat, för att den nya adressen ska gälla från inflyttningsdagen. 

Adressändring och eftersändning av post

När du flyttar behöver du göra en adressändring, så att PostNord och andra postföretag får din nya adress. Det gör du gratis på Adressändring.seÖppnas i nytt fönster.

Men bara för att du gör en adressändring innebär det inte att post som redan är adresserad till din gamla adress kommer skickas till din nya. För att det ska ske behöver du beställa eftersändning av din post. Även eftersändningen beställer du hos Adressändring.se, men då mot en avgift.

Eftersändning gäller bara en viss tid

Eftersändningen gäller bara under en viss period, vanligtvis ett år. När den löper ut behöver du själv ha sett till att din adress är uppdaterad överallt. Här är några saker som är bra att tänka på: 

  • Gör en lista över alla ställen som behöver din nya adress. Det gäller inte bara post- och paketleverantörer, utan även till exempel butiker på nätet och olika abonnemangstjänster.
  • Skaffa en digital brevlåda. Då minskar du risken att missa viktig post från till exempel myndigheter.
  • Informera familj och vänner om din nya adress, så att de kan skicka post och paket till rätt plats.

Hantera avtal – flytta, ändra eller säg upp

När du flyttar behöver du antingen säga upp olika avtal och försäkringar, eller flytta med dem till ditt nya hem. Det här behöver du tänka på:

Bolån

Dialogen kring bolån bör du ha haft med din bank långt innan det är dags att flytta. Allt börjar med att du ansöker om ett lånelöfte, som du behöver få beviljat innan du budar på en bostad.

När du vunnit budgivningen lämnar du uppgifter om bostaden, så att vi kan godkänna objektet. När du sedan skrivit på kontraktet vill vi att du kontaktar oss så snart som möjligt för ett bolånemöte.

Flytta med ditt bolån med ett säkerhetsbyte

Har du redan ett bolån med bunden ränta hos oss, har du möjlighet att göra ett så kallat säkerhetsbyte. Det innebär att du flyttar över ditt bolån från din gamla till din nya bostad, och behåller räntan på ditt nuvarande lån. Övriga villkor kan behöva förändras utifrån de regler som gäller för amorteringskravet.

Genom att göra ett säkerhetsbyte behöver du alltså inte lösa ditt lån och betala eventuell ränteskillnadsersättning. Prata med din rådgivare, så tittar hen på om det är möjligt att flytta ditt bolån till din nya bostad.

Bredband och andra abonnemang

Vill du flytta med ditt bredband är det viktigt att kolla upp så att du faktiskt kan ha samma leverantör på din nya adress. Prata med din bredbandsleverantör, så hjälper de dig i så fall att flytta över ditt abonnemang vid rätt datum.

Tänk även på att vissa avtal kan ha bindningstid. Ta reda på det i god tid, så att du vet vad som gäller innan du flyttar.

Flyttar du till bostadsrätt kan du höra med föreningen om bredband ingår i avgiften, vilket inte är ovanligt.

Hemförsäkring

För att flytta med dig din hemförsäkring till din nya adress behöver du kontakta försäkringsbolaget och göra en flyttanmälan. Passa då även på att att kolla så att din hemförsäkring fortfarande gäller för ditt nya hem. Du kan nämligen behöva olika hemförsäkringar beroende på om du bor i hyresrätt, bostadsrätt eller villa.

Teckna hemförsäkring via vår samarbetspartner IfÖppnas i nytt fönster. Som Nordeakund får du alltid 10 procent rabatt.

Elavtal

När du flyttar behöver du säga upp elavtalet för din gamla bostad, och teckna ett nytt för din nya. Kontakta din nuvarande elleverantör i god tid före flytten, och meddela dem om vilket datum du ska flytta. Teckna sedan ditt nya elavtal, och säg att du vill att det börjar gälla dagen du flyttar in.

Sophämtning

Om du flyttar till villa eller radhus behöver du komma ihåg att teckna ett abonnemang för sophämtning. Det gör du genom att kontakta kommunen. Flyttar du från ett hus behöver du istället säga upp din nuvarande sophämtning.

Uppackning och organisering

  • Börja med att packa upp de viktigaste sakerna först, såsom sängkläder, handdukar och köksutrustning, för att göra det lättare att komma igång i det nya hemmet.
  • Gör en plan för var du vill placera dina möbler och saker. Mät ut rummen och planera hur du ska använda utrymmet på bästa sätt.
  • Får du plats med dina prylar eller behöver du mer förvaring? Fundera över om du behöver skaffa nya förvaringslösningar för att organisera dina saker på ett effektivt sätt.
  • Sortera dina kartonger och börja packa upp en och en. Se till att du har tillräckligt med utrymme och belysning för att se vad du håller på med, och för att undvika olyckor.
  • Ta bort allt emballage och kartonger så snart du har packat upp allt för att skapa mer plats.
  • Tänk på att du inte behöver packa upp allt på en gång. Ta dig tid att organisera och dekorera ditt nya hem i den takt som passar dig.

Vanliga frågor om att flytta