Så skaffar ditt barn Mobilt BankID för första gången

Barn och unga skaffar Mobilt BankID på samma sätt som vuxna. 

För att kunna skaffa Mobilt BankID behöver ditt barn kunna sin personliga kod* till Nordea (fyra siffror). Ditt barn kan behöva pass eller nationella id-kort tillgängligt för att bekräfta sin identitet. 

Börja med att tänka ut en säkerhetskod på minst sex siffror. Det är den kod som ditt barn använder varje gång det legitimerar sig med BankID.

  1. Ladda ner BankID-appen till barnets mobiltelefon.
  2. Sätt igång genom att klicka på länken Skaffa Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster från barnets mobiltelefon. Ditt barn legitimerar sig med sin personliga kod.
  3. Följ instruktionerna i flödet. Ditt barn kommer behöva växla mellan webbläsarens fönster och BankID-appens fönster.

Behöver du mer information? Läs mer på sidan Skaffa Mobilt BankID från Nordea för första gången.


*Den personliga koden är inte samma som koden till ett bankkort.

Mobilt BankID barn och unga – vanliga frågor och svar

Säkerhetstips

För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation. Det gör du genom att öppna BankID-appen och välja inställningar.

Läs säkerhetstipsen

Skaffa banktjänster till ditt barn

Vi har många smarta tjänster till ditt barn – kostnadsfritt! 

Bland annat får ditt barn tillgång till de här tjänsterna:

  • Personkonto och bankkort
  • App och nätbank för unga
  • Swish och andra mobila betaltjänster

Skaffa banktjänster för barn och unga