Gör dina bankärenden i nätbanken

I nätbanken får du snabbt koll på dina konton, lån, kort och sparande, och du uträttar enkelt dina bankärenden när du vill. Du kan även skaffa nya kort och konton, starta eller höja ett månadssparande samt ansöka om lån. 

Den ledande digitala banken 2023 och 2024

girls-looking-mobile-small

Vi är stolta över att ha blivit rankad etta i Norden för vår digitala kundupplevelse*. Vår app har också utsetts till bästa bankapp för både företag och privatpersoner i Sverige**. Vilket innebär att det digitala har blivit en självklar del av hela vår verksamhet.


Våra utmärkelser/betyg baseras på *D-rating 2023, **Global Finance Awards 2023 och 2024. Dessutom betyg och recensioner från användare av App Store och Google Play september 2023, med ett snitt på 4,5 av 5.

Det här kan du göra i nätbanken

Så här loggar du in i nätbanken
Betala räkningar och för över pengar
Se och hantera kort och konton
Se och hantera lån
Se och hantera sparande
Ha kontakt med oss
Övrigt

Tre sätt att logga in

Mobilt BankID

Vi rekommenderar att alla som kan, använder Mobilt BankID. Det är en smidig och säker digital ID-handling som lagras i en app i din mobil eller surfplatta. Du kan använda Mobilt BankID i vår nätbank och app, såväl som för att legitimera dig hos vår kundservice, myndigheter och företag.

Läs mer och skaffa Mobilt BankID 


Nordea ID-dosa

Dosan passar dig som enbart vill använda nätbanken och inte kan använda Mobilt BankID. Nordeas ID-dosa har en kamera för att läsa av en QR-kod vid inloggning och signering i nätbanken.

Läs mer och beställ Nordea ID-dosa


QR-läsare

QR-läsaren och kortläsaren för e-kod är våra tidigare säkerhetslösningar. De går inte längre att beställa. 

Betala räkningar och för över pengar

  • Betala räkningar.
  • Gör överföringar till egna och andras konton.
  • Redigera, avsluta och lägg till nya autogiron och e-fakturor.
  • Hantera kommande betalningar och dina mottagare.
  • Se och ta bort avvisade betalningar.
  • Se betalningshistorik.
  • Anslut till Swish och hantera inställningarna.

Det finns en individuell beloppsgräns för hur stora överföringar och betalningar du kan göra sammanlagt per dag. Om du går över din gräns får du ett meddelande i samband med att du försöker göra din överföring.

Se och hantera dina kort och konton

  • Se saldo och transaktioner på dina kort och konton.
  • Sök efter enskilda transaktioner på ett konto.
  • Öppna och avsluta konton.
  • Se information om dina konton, exempelvis ränta och IBAN.
  • Ändra namn på dina kort och konton.
  • Gör kontot som förvalt vid betalningar.
  • Skapa en pdf över dina kontohändelser.
  • Se information om dina kort, exempelvis kortdetaljer, gräns för kontantuttag och vilket konto som är kopplat till ditt kort.
  • Visa PIN-kod.
  • Aktivera kort.
  • Spärra kort.
  • Öppna och stänga kort för internetköp och ändra geografiskt användningsområde. 
  • Betala tillbaka nyttjad kredit på kreditkort innan du får din faktura. Välj ditt kreditkort och sedan knappen Betala tillbaka. 
  • Beställa ett utbyteskort om ditt nuvarande bankkort gått sönder innan utgångsdatumet.

 

Se och hantera dina lån

  • Se aktuellt lånebelopp och avbetalt belopp.
  • Se kommande lånebetalning, aviseringar, transaktioner och betalningsplan. 
  • Se lånedetaljer som ränta, bindningstid, villkorsändringsdag, utbetalningsdag och eventuell säkerhet.
  • Extraamortera på bolån med 3-månadersränta och Privatlån.
  • Höja bolån. 
  • Binda ränta.
  • Ändra konto för återbetalning.
  • Höja amortering.
  • Ansöka om lån.
  • Skaffa lånelöfte.

Se och hantera ditt sparande

  • Se innehav och värde i fonder, aktier och andra värdepapper.
  • Öppna sparkonto med fria uttag eller med fast ränta.
  • Öppna investeringssparkonto (ISK), kapitalförsäkring och värdepapperstjänst depå.
  • Hantera din kapitalförsäkring – ta ut eller för över pengar, starta nytt, ändra eller ta bort månadssparande.  
  • Starta och ändra månadssparande i fonder.
  • Köp och sälj fonder, aktier och andra värdepapper.
  • Se dina transaktioner och ordrar.
  • Flytta och samla hela din fondportfölj.
  • Få digital rådgivning inom sparande och pension. 
  • Få bolagshändelser och sätt bevakning på intressanta värdepapper. 
  • Se innehav och värde på ditt pensionssparande.
  • Öppna pensionssparande.
  • Gör extrainsättning till ditt pensionskonto.
  • Få hjälp att flytta din pension.

Ha kontakt med oss

Övrigt

  • Hantera BankID, exempelvis visa, skaffa och spärra BankID.
  • Välj själv vad som ska visas på din startsida.
  • Välj/byt personlig kod.
  • Hantera någon annans avtal som medanvändare, förmyndare, god man eller förvaltare.  Du byter avtal efter att du har loggat in, klicka på ditt namn och välj Byt avtal.
  • Se dina försäkringar.
  • Se och uppdatera dina kontaktuppgifter.
  • Använd nätbanken på engelska.
  • Välj hur du önskar bli notifierad.
  • Se och hantera samtycken. 
  • Se dina digitala dokument. 
Medanvändare
Nätbanken för unga
Förälder och förmyndare
God man och förvaltare
Priser
Villkor
Tekniska förutsättningar
Hjälp och instruktioner

Nätbanken för unga

Är ditt barn under 18 år får barnet tillgång till nätbanken, men med ett begränsat utbud av tjänster.

Barnet kan bland annat:

  • göra överföringar mellan egna Nordeakonton
  • se saldo och transaktioner på konton och fonder*
  • se information om kort och kortköp
  • använda appen
  • döpa om konton och kort.

Om ditt barn har tillvalet Betalningar, kan de också betala räkningar och göra överföringar till andra konton samt använda Swish.

*Vilka fonder och konton som visas regleras av föräldrarna. De konton som är registrerade med behörigheten "omyndig själv" visas alltid för barnet. Önskar ni ändra detta kan ni kontakta kundservice på 0771-22 44 88 eller besöka närmaste Nordeakontor för att få hjälp.

Skaffa nätbanken till ditt barn

Det finns tre olika sätt att skaffa nätbanken. Välj det sätt som passar dig bäst. 

  • Ring 0771-22 44 88
    Om ni är två föräldrar behöver endast en av er vara kund hos oss och ha ett Mobilt BankID. 
  • Boka ett onlinemöte
    Onlinemöte kan du boka via nätbanken eller appen. Om ni är två föräldrar behöver endast en av er vara kund hos oss och ha ett Mobilt BankID. Boka onlinemötet via Hjälp-fliken och välj ämnet "Övrigt". 
  • Besök ett av våra kontor
    Om inte båda föräldrarna kan följa med till kontoret, fyller personen som inte kan följa med i en engångsfullmaktÖppnas i nytt fönster.

Pris för nätbanken

Att vara ansluten till nätbanken som privatperson är kostnadsfritt, och där kan du enkelt logga in och titta på dina konton. 

För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton behöver du tillvalet Betalningar, som ingår i Vardagspaketet. Vardagspaketet är gratis fram till att du fyller 22 år eller så länge du är student och får in CSN-insättning. Ordinarie pris för Vardagspaketet är 39 kronor per månad.

Tjänster som exempelvis Utlandsbetalningar är separat prissatta.

Om du saknar Mobilt BankID eller kortläsare behöver du en QR-läsare för att logga in och signera uppdrag i nätbanken.

Tekniska förutsättningar

För att använda nya nätbanken behöver du en webbläsare, som till exempel Chrome, Firefox, Edge eller Safari.

Operativsystem och webbläsare

Windows 8, Windows 10

  • Firefox senaste versionen
  • Google Chrome senaste versionen
  • Microsoft Edge senaste versionen

Apple macOS 11 och iOS 12 eller nyare

  • Safari senaste versionen
  • Firefox senaste versionen
  • Google Chrome senaste version

Linux Ubuntu, senaste versionen

  • Firefox senaste versionen

Hjälp och instruktioner finns i nätbanken

  • När du loggat in i nätbanken går du till Hjälp-fliken. Där hittar du svar på vanliga frågor om hur du gör bankärenden i nätbanken. 

Logga in

Gör dina bankärenden i datorn eller surfplattan.

Logga in i nätbanken Öppnas i nytt fönster