Vad är Nordea Business Filhantering?

Nordea Business Filhantering är för dig som vill automatisera din betalnings- och avstämningsprocess, men ditt affärssystem stöder inte direkt integration med Nordea via Corporate Access Lite. 

Du laddar upp betalningsfiler och får filer för kundinbetalningar och kontorapportering att ladda ner för direktimport i ditt affärssystem.

Hur fungerar Nordea Business Filhantering?

  • Skapa en betalningsfil från ditt affärssystem och ladda upp filen i Nordea Business. Du bekräftar betalningarna i Nordea Business.
  • När betalningarna är genomförda kan du ladda ner ett debiteringsunderlag, som du sedan läser in i ditt affärssystem.
  • En fil med kundinbetalningar och kontorapportering av alla transaktioner på dina konton kan också laddas ner och importeras till ditt affärssystem.

Vilka filformat stöds?

Nordea Business Filhantering är baserad på Corporate Access och de moderna filformat i ISO20022 XML som många affärssystem stödjer. Följande filtyper stöds:

  • Pain.001 - Betalningsfil
  • Camt.054D - Debetavisering (återrapportering av leverantörsbetalning)
  • Camt.054C - Kreditavisering (ankommande betalningar)
  • Camt.053Extended - Kontoutdrag/+debet och kredit

Du bör kontrollera att ditt affärssystem stödjer filtyperna som nämns ovan. Läs mer om dessa filtyper här, under Documentation and tools. Öppnas i nytt fönster

Notera gärna att filerna ovan har filändelsen [.NDA] och inte [.XML]. Detta är helt i linje med standarden för filformatet ISO 20022 XML.

Använder du Total In sedan tidigare, upphör den i samband med anslutning av denna tjänst och filerna ersätts av XML/camt för automatisk avprickning av inbetalningar.

Kom igång
Priser

Kom igång med Nordea Business Filhantering

  1. Kontrollera om versionen av ditt affärssystem stödjer filtyperna som nämns ovan. 
  2. Om ja, ansök om tjänsten Nordea Business Filhantering genom att klicka på AnsökÖppnas i nytt fönster och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Använder du Total In sedan tidigare, avslutas den i samband med anslutning av denna tjänst och filerna ersätts av XML/camt för automatisk avprickning av inbetalningar.  
  3. När tjänsten är upplagd, skickar vi ett aktiveringsmail som bland annat inkluderar uppgifter om CCM-avtalsnummer och "signer id".
  4. Innan du skapar en betalfil, behöver du registrera ovannämnda uppgifter i ditt affärssystem. Behöver du stöd, får du kontakta din affärssystemleverantör.
  5. När betalfilen är skapad och sparad, logga in i Nordea Business, välj Betalningar och därefter Hantera betalfiler. Ladda därefter upp filen för vidare signering. Du laddar ned rapporteringsfiler genom att gå in via Hantera betalfiler och väljer fliken Rapporteringsfiler. Tänk på att administratören i Nordea Business-avtalet är den som ger Nordea Business-användarna behörighet till Nordea Business Filhantering. Detta gör administratören via Hantera användare. 
  6. Lär dig mer om tjänsten genom att se instruktionsfilmen nedan. 

Vad kostar det?

Tjänsten erbjuds via Nordea Business och kostar 1440 kronor/år per bolag. Du kan välja att koppla upp till tre av dina bankkonton. Transaktionsavgifter tillkommer.

Ansök om Nordea Business Filhantering

Logga in i nätbanken och ansök Öppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Byggd på Corporate Access

Även om Nordea Business Filhantering handlar om manuell upp- och nedladdning av filer så är lösningen baserad på vår integrerade filbetaltjänst Corporate Access. Därför är produktavtalet, årsavgiften och transaktionsavgifterna kopplade till Corporate Access. 

Om ditt affärssystem redan stöder direkt integration med Nordea, läs mer om Corporate Access Lite.