Kunder som inte betalar i tid - vad kan du göra?

Försenade betalningar från kunder kan i många fall sätta press på ditt kassaflöde under kortare perioder. Om kunderna har för vana att alltid betala sent kan det leda till begränsningar från din sida – och minskat förtroende eller oönskat risktagande. 

Se våra enkla tips på hur du kan förbättra rutinerna kring dina inbetalningar.

✓ Inför dröjsmålsränta för försenade betalningar

Du kan välja att variera dröjsmålsräntan på antingen beloppet eller med antalet dagar betalningen är sen. 

✓ Ge rabatt till kunder som betalar i förtid

Informera dina kunder om att du ger rabatt om beloppet betalas direkt eller inom ett visst antal dagar efter leverans.

✓ Ha en dialog med dina kunder som inte betalt

Hör av dig och diskutera för att hitta sätt som gör att de betalar och nästa gång också betalar i tid. 

Kanske önskar kunderna delbetala, annat faktureringssätt eller vill ha en påminnelse?

✓ Använd autofakturering och följ upp

Digital fakturahantering kan minska administrationstiden rejält - överväg att använda ett flödesbaserat system. 

Viktigt att också följa upp de belopp som kommer in. En obetald faktura kan vara ett tecken på att en kund har ekonomiska problem. 

✓ Skapa en kreditpolicy för ditt företag

Skapa en kreditpolicy med tydlig tidsgräns för nya kunder. Det är alltid bra att ha en policy på pränt.

Om du oroar dig för att nya kunder inte betalar i tid kan du göra en kreditundersökning innan du tecknar avtal. Det är extra viktigt om avtalet sträcker sig över lång tid eller utgör en stor del av dina intäkter. 

✓ Förskottsbetalning för internationella kunder

För internationella kunder finns möjlighet att använda remburser, inkasso eller bankgarantier. 

Köparen måste betala i förskott, men du som säljare får inte pengarna förrän köparen fått varorna. På så sätt undviker både köpare och säljare risker.

Fakturera och ta betalt av dina kunder på bästa sätt för att förbättra kassaflödet

Här finns exempel på tjänster som kan hjälpa dig och ditt företag att hantera fakturering, in- och utbetalningar och minska riskerna om du gör affärer utomlands.

Fakturering och inbetalningar
Utbetalningar
Affärer utomlands

Du kanske också är intresserad av det här?