Vad är en bluffaktura?

En bluffaktura är en falsk faktura som skickas av bedragare, med avsikt att lura privatpersoner eller företag att betala för något de inte har beställt. Den falska fakturan är ofta väldigt lik en äkta, och bedragarnas förhoppning är att mottagaren betalar den utan att ifrågasätta innehållet.

Så undviker du att bli bedragen av en falsk faktura

  • Betala aldrig en faktura för en vara eller tjänst som du inte har beställt eller känner till.
  • Var noga med att granska avsändarens namn och kontaktuppgifter, samt kontonumret. Om något av dessa inte stämmer eller ser misstänkt ut, ring avsändaren och kontrollera.
  • Om du får en faktura från en känd affärspartner som hävdar att de har nytt kontonummer, kontakta då källan och verifiera att det stämmer.
  • Var skeptisk mot fakturor som begär ovanliga eller otypiska betalningsmetoder. Till exempel betalning till ett okänt bankkonto, som inte är bankgiro eller plusgiro.

Svensk handels varningslista

Svensk handel har en varningslista över oseriösa företag. Den varnar konsumenter för företag som skickar ut bluffakturor, eller använder oseriösa försäljningsmetoder.

Att ett företag inte är med på listan är dock ingen garanti för att det är seriöst, så var alltid vaksam.

Se Svensk handels varningslistaÖppnas i nytt fönster

Vad ska jag göra om jag har fått en bluffaktura?

Om du har fått en bluffaktura ska du bestrida den. Det vill säga att du invänder dig emot att betala fakturan. Så här gör du:

  1. Stryk ett streck över fakturan och beskriv kort att du invänder mot att betala den, och varför. Till exempel ”Bestrider betalningsansvar – ej beställt”.
  2. Skicka tillbaka fakturan till avsändaren. Skicka den antingen via mejl eller rekommenderat brev, så att det framgår vilket datum och tid du har skickat den.
  3. Spara en kopia på det du har skickat.

När du har bestridit fakturan ska du även polisanmäla bedrägeriförsöket.