- Kan jag ändra beloppsgränserna för mitt omyndiga barn?
Ja, det går att ändra beloppsgränserna. Du är välkommen att ringa Kundservice på 0771- 22 44 88Öppnas i nytt fönster för mer information. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Vilka beloppsgränser gäller för omyndigt barn vid köp och uttag?
Nordea Debit Ung har beloppsgränser för ungdomar upp till 16 år. När du som förälder ansöker om kortet bestämmer du beloppsgränsen. Du kan välja på 1 000, 3 000 eller 5 000 kronor per rullande 7-dagarsperiod.
Beloppsgränsen gäller sammantaget för köp både i butik, på nätet och vid kontantuttag. Gränserna gäller både i Sverige och utomlands.
Beloppsgränsen slutar automatiskt att gälla den månad barnet fyller 16 år.
- Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?
- För myndiga kunder är uttagsgränsen 15 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
- För omyndiga kunder upp till 16 år är beloppsgränsen 1 000, 3 000 eller 5 000 kronor per rullande 7-dagarsperiod. Beloppsgränsen gäller sammantaget för köp både i butik, på nätet och vid kontantuttag. Gränserna gäller både i Sverige och utomlands. Det är föräldern som väljer gränsen till sitt barn.
Uttagsgränserna upphör automatiskt att gälla den månad kortinnehavaren fyller 16 år.
- Vad är skillnaden mellan korten Nordea Electron, Nordea Debit Ung och Nordea Debit?
Nordea Electron och Nordea Debit Ung har liknande inställningar. Under våren 2024 ersätts Nordea Electron av Nordea Debit Ung.
Skillnaden mellan Nordea Debit Ung och Nordea Debit är att du bara kan handla med Nordea Debit Ung om köpställets terminal kan kontrollera saldot på ditt kort. Det betyder att alla köp och uttag som görs med kortet dras direkt från det konto som kortet är kopplat till.
För Nordea Debit Ung finns beloppsgränser för köp och uttag till du fyller 16 år. Nordea Debit har inga beloppsgränser, men en uttagsgräns på 15 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
- Vad händer med mitt kort när jag fyller 16 år?
Nordea Debit Ung gäller tills du fyller 16 år.
Samma månad du fyller 16 år försvinner beloppsgränserna som finns på kortet. Samtidigt börjar kortet fungera som Nordea Debit, exempelvis ingår en kompletterande reseförsäkring i kortet.
Du fortsätter att använda Nordea Debit Ung tills giltighetstiden går ut. Du behöver inte beställa ett nytt kort. Vi skickar ett Nordea Debit-kort till dig innan giltighetstiden på ditt Nordea Debit Ung går ut.
- Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?
Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på ett bank- eller kreditkort i Nordea.
- Hur aktiverar jag mitt kort?
Hur du aktiverar ett kort skiljer sig åt beroende på vilket kort du har, samt om det är ett helt nytt kort eller utbyteskort. Läs mer om hur du aktiverar ditt kort.
- Kan mitt omyndiga barn använda Nordea Debit Ung utomlands?
Ja, Nordea Debit Ung fungerar för köp och uttag utomlands. Du eller ditt kan behöva öppna kortet för den region barnet ska resa till. Det gör du eller ditt barn enkelt i appen eller nätbanken.
- Hur ändrar jag inställningar på mitt kort för internetköp?
Du ser och ändrar din inställning för kortet i appen och nätbanken.
I appen
- Klicka på kortet.
- Välj Inställningar.
I nätbanken
- Gå till Ekonomi i menyn och sedan Kort.
- Klicka på kortet.
- Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet får nytt kortnummer men du behåller din nuvarande PIN-kod.
- Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?
Nej, det går det inte att välja en egen PIN-kod till Nordeas bank-eller kreditkort.
Via sidan "Se din PIN-kod i appen eller nätbanken" hittar du instruktioner om hur du kan se din PIN-kod.
Gå till se din PIN-kod i appen eller nätbanken
- Hur ser jag PIN-koden till mitt kort?
I appen
Gå till fliken Översikt och tryck på kortet det gäller. Tryck på PIN-kod och håll sedan in knappen Visa PIN-kod för att se koden.
I nätbanken
Gå till fliken Ekonomi och välj Kort. Klicka på kortet det gäller och klicka på Visa PIN-kod. Klicka på knappen Visa PIN-kod.
- Mitt kort är trasigt och jag behöver byta ut det. Hur gör jag?
Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Hur avslutar jag ett kort som jag inte behöver längre?
Om du inte längre behöver ett kort kan du enkelt avsluta det i appen.
- Logga in i appen.
- Klicka på kortet du vill avsluta.
- Klicka på Säkerhet, och sedan Avsluta kort.
- Följ instruktionerna.
Om du inte har appen kan du ringa Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster för att få hjälp att avsluta kortet. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.